Krajem Leoše Janáčka

Vydejte se po stopách slavného skladatele až do jeho rodiště – Hukvald – malebnou přírodou Palkovických hůrek.

Vydejte se po stopách slavného skladatele až do jeho rodiště. Od přehrady Olešná vás cyklostezka povede půvabným okolím Palkovických hůrek až do Areálu Na Mlýně, který Janáček rád navštěvoval a dokonce mu prý byl inspirací při komponování opery Její pastorkyňa. Odtud zamíříte rovnou do Hukvald, mimo jiné i ke skladatelově rodnému domu, a pak přes Brušperk zpět k přehradě. Koupačka v ní nebo ve zdejším aquaparku vám po sportovním výkonu jistě přijde vhod!

Delší náročnější trasa s minimálním převýšením vede převážně po cyklotrase č. 6006.

Popis výletu

Trasa začíná u rozcestníku Olešná – přehrada v blízkosti autobusové zastávky a parkoviště. Odtud se dejte podél nádrže směrem k aquaparku a napojte se na cyklotrasu č.6006 a nechte se jí vést – povede skoro celým okruhem. Nejdříve vás dovede do Palkovic a poté až do Šmírákova mlýna alias Areálu Na mlýně v Kozlovicích. Zde si určitě udělejte přestávku, dejte si něco dobrého a představujte si, jak tu sedával Leoš Janáček a dumal nad novou operou…

Odtud pokračujte po cyklostezce dále lesem až do Hukvald. Jakmile dojedete k autobusové zastávce Hukvaldy, Losert odbočte vlevo, dejte se pravou cestou a po pár metrech dojedete až k domu, který Janáček koupil v roce 1921 a jenž byl v posledních letech skladatelova života jeho nejoblíbenějším místem odpočinku. Dnes v domě najdete Památník Leoše Janáčka, kde na vás dýchne historie a neopakovatelný genius loci, umocněný nádherně dochovanými, původními interiéry domu.

Dále vás cyklostezka zavede až bráně obory hradu. V její blízkosti najdete turistické informační centrum, které sídlí v budově staré školy. A právě na jejím místě dřív stál dům, v němž se geniální skladatel narodil! Nenavštívit hrad Hukvaldy, kde skladatel rád rozjímal, by byla vyloženě škoda! Cesta k němu vede oborou s daňky a minete i slavnou sochu lišky Bystroušky (bez fotky s liškou prostě nemůžete odjet!).

Po prohlídce hradu dál pokračujte městem, stále po stezce č. 6006. Za autobusovou zastávkou Hukvaldy, Drážky vás svede doprava a Dolním Sklenovem, Rychalticemi a Fryčovicemi vás dovede až do Brušperka. Přejedete řeku Ondřejnici a dojedete až na malebné náměstí, jež je součástí městské památkové rezervace Brušperk. Odtud pokračujte po cyklostezce. Kdybyste měli chuť se svlažit, na konci Brušperka zahněte doprava k malé přehradě.

Dále vás stezka povede kolem Brušperského lesa do Staříče, kde cyklostezku č. 6006 opusťte a najeďte na stezku č. 6003. Povede vás kolem kopce Okrouhlá, na jehož vrchu stojí stejnojmenná rozhledna. Milovníky adrenalinu potěší, že se dolů z kopce mohou dát po single trail. Vzít to samozřejmě můžete i zpět po klasické cestě. A odtud už vás stezka dovede až zpátky k přehradě.