Po Benešově linii

Vydejte se podél bývalých zákopů a protitankových příkopů za bunkry na Hlučínsku.

Oblast Hlučínska, zvaného také Prajzská, je území rozkládající se mezi Ostravou, Opavou a Bohumínem, ohraničené státní hranicí s Polskem a řekami Opavou a Odrou. Před II. světovou válkou zde na ochranu hranic mladého Československa vyrostla hustá síť betonových pevností. Vydejte se podél bývalých zákopů, protitankových příkopů a zastavte se v areálu čs. opevnění v Darkovičkách.

Trasa je vedená po polních a zpevněných cyklotrasách nebo méně frekventovaných místních komunikacích.

Popis výletu

Celková vzdálenost: 38,2 km

Zpod Landeku, kde můžete navštívit největší hornické muzeum v Česku, jeďte stezkou G směrem na Koblov. Cestou minete soutok Ostravice a Odry, podél které budete pokračovat dál. Na rozcestí v Koblově se dejte vpravo a z Koblovské ulice hned poté sjeďte vlevo, kudy stále vede trasa G na Antošovice. Pomocí pro vás v trošku nepřehledném úseku může být červená turistická značka, která je s cyklostezkou souběžná.

Kolem Antošovického jezera dojedete po 5,5 km k rozcestníku u lávky. Zde stezka G končí. Vy pokračujte stále rovně stezkou č. 6109. Po necelém kilometru při příjezdu na silnici v Antošovicích odbočte doprava opět na stezku G směr Šilheřovice (zároveň po zelené turistické značce). Od této chvíle už začnete cestou potkávat sruby z linie opevnění. Opět po necelém kilometru dorazíte ke statku Paseky. Tady opusťte cyklostezku a dejte se doleva po zelené turistické značce a po ní pokračujte dva kilometry, kde zatáčí vpravo. Následující úsek může být ale pro kolo nesjízdný. Proto zde dále pokračujte rovně po zpevněném povrchu. Po půl kilometru se na rozcestí dejte doprava po žluté a zelené značce a po pár stech metrech dorazíte na rozcestí Bažantnice. Zde se dejte doleva po NS Areál opevnění Darkovičky.

V Černém lese, kterým naučná stezka vede, můžete zastavit hned u několika srubů. Veřejnosti přístupný je ale až pěchotní srub Alej (MO-S 19), který se nachází přímo v areálu čs. opevnění, kam od rozcestí Bažantice dojedete po naučné stezce po 5 km. Tento bunkr patří mezi nejlepší pevnostní muzea v republice a můžete jej navštívit také s průvodcem.

Po návštěvě areálu se napojte na stezku č. 5 a jeďte ve směru na Hlučín a Ostravu. V Hlučíně si prohlédněte městskou památkovou zónu včetně zbytku městských hradeb nebo navštivte Muzeum Hlučínska, které sídlí v místním zámku. Načerpat síly můžete u Hlučínského jezera, kam se dostanete, pojedete-li dál po stezce č. 5. V jezeře se dá i koupat. Oblíbeným místem k odpočinku je i posezení U Žáby, které se nachází na trase o pár set metrů dál v Děhylově za železničním přejezdem. U nádraží také stezka č. 5 odbočuje ze silnice a vede podél řeky Opavy a kolem rybníka Štěpán směrem na Ostravu.

Po 6 km dorazíte k rozcestníku u mostu přes řeku. Zde odbočte doleva přes most na stezku G. Na dalším rozcestí po 0,5 km pokračujte rovně stezkou Z (pokud jste už unavení a oželíte výhled z rozhledny, pokračujte po cyklotrase G), až dojedete k rozhledně Hošťálkovice. Dřevěná rozhledna je sice nevysoká, výhled na Ostravu, Beskydy a Moravskou bránu je odtud ale působivý i tak. Až se pokocháte, sjeďte ulicí Broskvoňovou (pozor! ulice má špatný povrch) na stezku L a poté odbočte doleva opět na stezku G. Za mostem přes Odru se u rozcestníku dejte doleva směrem na Petřkovice. Po 4 km přijedete k dalšímu mostu přes Odru na Hlučínské ulici. Zde můžete pokračovat stezkou G pod Landek nebo se dejte po stezce O a pokračujte směrem do města.

Náš tip:

Pokud na kole pojedete do výchozího bodu okruhu v Landek Parku z centra města, použijte cyklostezky E nebo J podél Ostravice a v Koblově odbočte rovnou na cyklotrasu G ve směru na Antošovice.

Na břehu koblovské štěrkovny najdete tzv. ostravský Titanic! Vrak člunu na těžbu štěrku.

Jste-li nadšenci pro vše, týkající se II. světové války, určitě vyrazte i do pěchotního srubu Na trati u Bohumína. Není sice na trase výletu, ale návštěva také stojí za to. Najdete jej jen kousek za Ostravou.